Bokpublisering i Norden

Før internettet og den medierevolusjonen det har innebært, var en bokpublisering noe som hang høyt. De store forlagene har mye makt i Norge, og for å oppleve bokpublisering måtte forfattere bli antatt av forlaget, slik at de kunne trykke og publisere boken. Dette har gjerne vært en ganske langvarig prosesss, der forfattere ofte har sendt manuskripter til alle mulige forlag uten å bli antatt, for så å redigere manuskriptet og skrive det om, sende på nytt og se om man var nærmere en bokpublisering. Stort sett betydde en avtale med forlaget at man ihvertfall solgte rundt 10000 bøker, siden alle norske biblioteker stort sett tok inn nye bøker som har blitt antatt av de store norske forlagene.

Bokpublisering er ikke som før

Men, som i musikkindustrien, der de store plateselskapene nå på mange måter har blitt erstattet av små, uavhengige selskaper og utviklingen i teknologien har gjort at svært mange nå kan spille inn plater og distribuere dem digitalt, står også bokbransjen overfor store endringer. Ikke bare har laverer priser på trykking gjort bokpublisering enklere for dem som vil gjøre det uten de store forlagene, men muligheten for å publisere dem digitalt, slik at de kan leses på e-boklesere, har gitt mange forfattere en tilnærmet kostnadsfri måte å selge bøker på.

Bokpublisering i fremtiden

Svært mange som leser bøker, sier at de ikke trives med e-bøker, så vi ser for oss at bokpublisering på papir fortsatt vil ha et stort marked i Norge i mange år fremover. Likevel bør enhver aspirerende forfatter tenke over hvordan de kan nå et størst mulig marked med sine bøker, og fysisk format kan koste mer enn det smaker. Kostnadene for trykking og transport gjør fysisk bokpublisering risikabelt, mens en digital bokpublisering er tilnærmet kostnadsfri, der forfatteren får sin del av betalingen for hvert salg som gjøres, uten at det må gjøres fratrekk for investeringer til trykking og distribusjon.